Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 

Jeg går normalt til psykiater enten hver uge eller hver 14 dag, her i oktober er det anderledes, min psykiater er sygemeldt. Når det så er skrevet så har jeg kun min hjemmevejleder og samværs centret til støtte, og jo så lige min blog.

At have det godt handler om hele vores individ, både kroppen men også sindet, en af mine Facebook venner skrev et opslag den anden dag som jeg vil citere lidt fra, fordi som min psykiater siger så er der ikke tegn på det hos mig, jeg har ikke tegn på depression og stress, men derfor kan man jo godt have det skidt og det har jeg.

Min Autisme låser mig, så jeg har meget mere end svært ved, at fortælle hvordan jeg faktisk har det, en Social Pædagog spurgte mig i denne uge hvordan jeg har det, jeg sagde nogenlunde – jeg ved at der er en del andre Autister der lige som mig har svært ved at forklare hvordan man har det, for hvordan skal man forklare det, jeg ved hvordan jeg har det, når jeg har det godt i min normale tilstand, min normale tilstand behøver jo ikke være normal i en NTs normale tilstand.

En af nøglerne til at mindske angst, stress og depression er at have godt flow af signalstoffet serotonin og prøve at mindske stresshormonet kortisol.
Når man er presset bliver negative følelser selvforstærkende, og de skaber en negativ spiral.
Det kan være små ting i hverdagen, som man kan glæde sig over, og som kan være med til at stå imod for meget stresshormon, også selvom de store ting i livet tærer på en.
Tænk på fem ting, der giver glæde i løbet af dagen og inden du skal sove og hold fast i de tanker og følelser - midt i alle bekymringerne. Så serotonin i kroppen får lov at gøre gode ting og skabe lidt energi.
Hvad gør dig glad lige nu? Det kan være små ubetydelige detaljer - men tag dig tid til at nyde glæden. Der gør godt for krop og sjæl. Kilde: Kirsten Callesen.

Lige for tiden er jeg ramt af træthed, men ikke almindelig træthed, den træthed der sidder i musklerne, den anden dag sad jeg med en papirspose fra en bager, som jeg havde knuget sammen og ville vride, det måtte jeg opgive da der kom et jag af smerter fra musklerne i mine hænder – det føltes som nåle der stak ind i hele min hånd. Sådanne følelser får jeg også fra de andre større muskler fra blandt andet mine arme og ben, det er ganske simpelt ubehageligt at have det på den måde, men samtidigt er det svært og sidde og forklare hvordan jeg har det, og jeg syndes lige pt. at al bevægelse er ulideligt, jeg bruger mine fodkapsler og armstrækkeskinner alt det jeg kan.

Desværre kan jeg ikke bruge armstrækkeskinnerne når jeg for eksempel skal skrive på computer eller komme rundt i min kørestol, jeg kan heller ikke spise med dem på, men en ting vil jeg dog sige eller rettere skrive, jeg nyder at have dem på, selvom det ser ud som totur.

Jeg glæder mig dog rigtigt meget til at komme ud og holde foredrag her den 19. oktober på Enghaveskolen i Odense, se meget mere om det på Kreds Fyns Autisme hjemmeside klik her for at komme til siden.

Men for at få lidt ro omkring mig selv, så holder jeg mig til at skrive et indlæg om uge lige for øjeblikket, jeg håber at vende tilbage til min 2 indlæg om ugen i nær fremtid.