Til tider raser det med debat om skolegang på Facebook, især når det omhandler Autisme eller rettere Autister. Jeg har fået stillet diagnosen Autisme sent i livet. Og når debatten kører om skoler, så koger jeg inden i at man som sendiagnoseret Autist ikke må skrive om sin skolegang og hvordan den har påvirket en. Hvorfor skal man stikke hovedet i jorden og gemme sig?
Jeg vil ikke gemme mig, det jeg har oplevet skal andre da ikke ha lov til at opleve, og nu skriver jeg jo ikke noget om hvilken Autisme diagnose jeg har fået for det er sagen totalt ud ved kommen. Men jeg finder det meget TRÆLS at vi Autister ikke kan deltage i samfundet på lige vilkår. Sådan ser jeg det ofte i de grupper hvor jeg deltager.
Hvis forældrene syndes at nu køre en debat af sporet, så kan det ikke gå hurtigt nok med at få fat i Administratoren i gruppen så debatten kan stoppes og måske slettes, mon det skyldes at forældrenes egen udelukkelse af Autister i det almindelig fællesskab. Men hvis Autister ikke kan eller skal være en del af det almindelige selskab, så kan forældrene måske bedre retfærdiggøre at de ikke selv integrerer Autister. Men hvis nu Autister derimod udtrykker at de ønsker at være en del af det almindelige fællesskab, så bliver forældrenes megen adfærd måske mindre rimelig?
Det er så optakten til mit indlæg, jeg ville hvis jeg idag gik i skole og kunne vælge at gå i special skole, grunden er mange og det har på en måde vist sig at holde stik, jeg har altid haft indlæringsvanskeligheder, jeg har prøvet at lære sprog , jeg kan hverken tysk eller engelsk, jeg har det meget svært med økonomi ja regning og matematik.
Grunden til at dette igen kommer op i mig er at, jeg oplever en modstand over at vi Autister blander os, ok jeg vidste ikke dengang i folkeskolen at jeg var Autist - jeg vidste at jeg var anderledes end de andre, når der var frikvarter var jeg ensom og meget alene. Når jeg sad der i timerne og vi fik undervisning havde jeg en knude i maven, og kiggede ud af vinduerne, allerede dengang i skolen skrev jeg hårdt - jeg mindes ikke hvornår min rysten begyndte men at jeg skrev hårdt er en del af min rysten. Og det blev jeg drillet med også - oven i alt det andet.
Inden jeg kommer i 4 klasse søger skolen om at jeg skal fritages for engelsk, de har vurderet at jeg ikke kan klare det, jeg bliver spurgt kort om jeg kunne tænke mig om at skifte skole, at spørge om det til et barn i 3 klasse der ikke kender betydningen, af et skift til en special skole, det er mig undrende i dag, et barn kan jo ikke tage en så vigtig beslutning hvis man ikke kender det man kan få. Jeg har ikke gravet yderligere i det, men jeg vil så også være den første til at sige at jeg fortryder at man som barn kunne afvise det. Mit liv i den almindelige klasse var et rent helvede - jeg blev mobbet fordi jeg rystede på hænderne allerede den gang, jeg blev mobbet med at jeg skrev meget langsomt, jeg blev mobbet med flyveøre og briller.
Kære forældre anno 2015 hvis jeres børn ikke trives i det almindelige miljø i folkeskolen så tænk jer om, jeg ved hvad det vil sige. Nogle kan klare det, men der er også nogle der ikke kan. For mit vedkommende ved jeg i dag at jeg havde og har indlæringsvanskeligheder og hvad enten det skyldes den Autisme eller andre kognitive problemer får vi aldrig at vide, men problemer måtte jeg havde haft for ellers ville man ikke søge undervisningsministeret om fritagelse for engelsk, og jeg var den eneste i min klasse der blev fritaget for engelsk, det er tankevækkende, er det ikke?
Det kan godt være at du nu sidder og tænker at jeg bare skal tage mig sammen, men hvorfor skal jeg det, vi tænker ikke ens, vi handler ikke ens, de neuro typiske tænker jo heller ikke ens, de handler ikke ens, hvis du som læser dette som neuro typisk, har dine naboer samme uddannelse som dig? har de samme job som dig? arbejder de samme sted som dig?
Jeg har på VUC prøvet at tage en eksamen i Dansk, Matematik, Engelsk - jeg har på aften skole prøvet at lære engelsk, men alle gange er det endt ud med lave karakterer i alle fag, og jeg vil mene det har ikke noget med at skulle tage sig sammen. Jeg har virkelig forsøgt men uden held.
Jeg ved godt at jeg i dette indlæg stiller mange spørgsmål, men man kan ikke sammenligne alle med hinanden - jeg passede ikke ind i en alm klasse i folkeskolen, det er min konklusion med den viden jeg ligger inde med i dag.
Nogle har sagt at jeg er umoden, at jeg var barn ja det er måske rigtigt at det er sådan jeg har været, som ung og ung voksen - men i dag ved jeg hvorfor. Jeg har forsøgt at tilpasse mig samfundet, jeg har fulgt de krav der stilles til normalt fungerende, men når det er sagt og skrevet her i dag, så kan jeg bare ikke leve med krav fra en normal verden. Jeg har skulle passe ind i nogle kasser, mmen jeg har ikke før nu fundet den rette kasse. Men hvad er en normal verden?
Jeg har forsøgt at få en uddannelse, men pga mine fysiske udfordringer lykkedes det mig aldrig at få en uddannelse.
Jeg har lavet et spørgeskema om netop dette emne spørgeskemaet er tilgængeligt frem til 1. august 2015 klokken 15.00 http://goo.gl/forms/0IpfVhlRNx