De handlinger vi laver har konsekvenser for alle, hvis man for eksempel skriver at en person er dum med navn så har man lavet en handling der med fører en konsekvens for en det kan være negativt eller positivt, i dette indlæg er det dog mere generelt anlagt.
Personer med autisme, som jeg selv har set det, har vi meget svært ved at generalisere ting omkring os, det kan f.eks. være at man har svært ved samle information og oplevelser til en meningsfuld sammenhæng. Det betyder blot at jeg har svært ved at forstå andres tanker og handlinger og mundtlige beskeder - som jo er en ganske almindelig metode i opdragelse.
Der er stor forventning til alle at man forstår en mundtlig besked, at man forstår den anden persons tanker og hensigter, og at man danner en meningsfuld sammenhæng og lære af sine erfaringer, men jeg er ofte forvirret når jeg får beskeder mundtligt, sådan har jeg haft det hele livet og sådan vil jeg have det resten af livet.
Hvis jeg brænder mig på fingere på noget varmt ville jeg kunne lære af det, men det glemmer jeg - det er en handling at brænde sig og konsekvensen tja den glemmer jeg alt om for jeg husker det ikke som sådan. Eller man kradser sig og man får sår, man lære ikke at der er forkert, man lære ikke at man ikke bør gør det fordi det er forkert. Kommenter gerne neden for eller på Facebook siden Autisme liv.
Konsekvens er det sammen som en følgevirkning. Noget, der sker som en naturlig følge af en handling. Næsten alle handlinger har konsekvenser, men mange ikke i stand til at overskue konsekvenserne af deres handlinger, Nogle handlinger kan være ødelæggende enten for dem selv eller for omverden.
En handling som at spise, spise meget mad er et af mine mange problemer, men der er også en konsekvens af det jeg kan ikke tabe mig, nogle vil sige jeg skal tage mig sammen, men hvordan skal jeg kunne det? For jeg lære jo ikke af konsekvensen af handlingen.
Sådan har jeg det og jeg har haft svært ved at lære af mine handlinger og jeg har derfor måtte tage andre konsekvenser, de mere neuro typiske i mine øjne har nemmere ved at lære af deres handlinger.